Tidligere utstilling

Liquid Life

23. mai – 17. oktober 2021 kl. 10.00–17.00

Liquid Life er en gruppeutstilling kuratert av Martha Kirszenbaum og består av verker fra sju internasjonale visuelle kunstnere, samt et lydverk. Fem av verkene er laget spesielt for Kistefos og har ikke tidligere vært vist.

Liquid Life er en gruppeutstilling som presenterer arbeidene til syv internasjonale billedkunstnere – hvorav fem nye verk – og et kollaborativt lydverk. Utstillingen reflekterer over forholdet mellom mennesket og natur, og tar for seg temaer som postmoderne økologi, øko-feminisme og biologi.

DSF1263

Foto: Vegard Kleven

Sandra Mujingas teltlignende hjørneskulptur står som en mystisk portvokter og ønsker besøkende velkommen. Den har en spøkelsesaktig fremtoning som vekker uro samtidig som den fyller rollen som arkitektonisk gjemmested. Den er et gjenferd som hjemsøker oss, kanskje en postapokalyptisk overlevende eller en ånd etterlatt av miljøødeleggelse. Installasjonen forsterkes av et grønt lys som vekker assosiasjoner til en greenscreen og fanger den betraktende gjest i et miljø som minner om en nattklubb eller et reisedystopi. Kunstneren har hentet inspirasjon fra verdensbyggingen man ser i videospill, science-fiction-romaner og afrofuturisme, og inviterer oss inn i en flyktig og eterisk verden

DSF1420

Foto: Vegard Kleven

Cécile B Evans tredelte film-installasjon "for A Future Adaptation of Giselle" er en moderne tolkning av den klassiske balletten Giselle, produsert i samarbeid med Ballet National de Marseille / (LA)Horde.
Verket er forankret i en families kamp i det den moderne verden kollapser, og Giselle blir en revolusjonerende øko-feministisk thriller som lader opp mot et viktig dramatisk øyeblikk: kampscenen.

2021 07 Kistefos Liquid Life Web Res 10

Foto: Tor Simen Ulstein

Lenger inne i The Twist står Laure Prouvosts installasjon som har hentet inspirasjon fra den Franske paviljongen ved den 58. Veneziabiennalen. Den vitner om oppmerksomheten hun vier naturlige og menneskelige elementer i det som omgir henne og vekker den oppslukende kraften vi så ofte ser i hennes andre installasjoner, filmer, objekter og tegninger. Kunstneren har dekket gulvet i The Twist med en blålig kvae og utsmykket overflaten med knust teknologisk skrot, glassobjekter og materialer fra området rundt museet. Elven av epoxy munner ut i en visning av et utdrag fra They Parlaient Idéale (2019), hvor en gruppe reisende danser muntert til musikken fra et storband i Palais Idéal du Facteur Chevals deliriske arkitektur

J4 A2325 1 2 2

Foto: Marte Aubert

J4 A2308
J4 A2141

Ved vinduene i Panoramagalleriet står Pierre Huygues verk med utsikt over elven. Verket er et resultat av hans prosjekt UUmwelt, en koproduksjon av fantasi mellom et menneske og en maskin, ved bruk av et hjerne-datamaskingrensesnitt. I løpet av prosessen ble et sett med elementære komponenter gitt som bilder eller beskrivelser til en person slik at vedkommende kunne forestille seg disse, blant annet biologiske enheter, forhistoriske verktøy, maskiner, koder og kunstverk. Mens personen forestilte seg disse komponentene, ble hjerneaktiviteten fanget opp av en fMRI-skanner og rekonstruert av et dypt nevralt nettverk. Som et resultat er verket et mentalt bilde som har blitt omgjort til et fysisk objekt og sammensatt av et aggregat av syntetiske og biologiske materialer, samt mikroorganismer. Disse skal modifiseres i henhold til omgivelsene og etterhvert erodere med tiden.

DSF0945

Foto: Vegard Kleven

Gjennom sin installasjon kalt Ida!!! stiller Olivia Erlanger ut en rekke havfruehaler i naturlig størrelse laget av silikon, som henger ut fra åpne vaskemaskindører. Disse mytiske vesenenes står i vittig kontrast til vaskemaskinenes rå funksjonalitet, et ekko av industriområdet på Kistefos og dets dialog med de magiske skogene som omgir det. Her invaderes tilsynelatende utstillingslokalets virkelighet av en fiktiv skapning, og på mange måter blir dette et bilde på samtidens gjeninnføring av det surrealistiske vidunderlighetsidealet, en idé viet til gjenopprettelsen av magi i en verden som har mistet den, en verden som det kapitalistiske samfunn har gjort grufullt rasjonell.

DSF0725

Foto: Vegard Kleven

Drevet av sin fasinasjon for menneskekroppen som en møteplass hvor mikrobiologi, materialer og personlige historier samles, har Ane Graff spredt ut fire serier med begre som inneholder en sammensetning av materialer – medisiner, forbruksvarer, mat, sminke, historiske pigmenter, jord, gjødsel, salter, metaller, skjell og mineraler. Verket tar for seg forholdet mellom syntetisk biologi og biomedisinsk teknikk og styrkes gjennom et samarbeid med den New York-baserte vitenskapsmannen Tal Danino som har hjulpet kunstneren med å inkorporere bakteriekulturer og pigmenter i noen av skulpturene sine. Graffs installasjon utgjør den lokale floras levende invasjon av utstillingslokalet og er også en refleksjon over vårt forhold til bakterier, mikrobiomer og virus.

Jonmaximilian 1355

Foto: Jon Sandbu

Jonmaximilian 2 4

Foto: Jon Sandbu

Max Hooper Schneiders installasjon består av en helligdomslignende samling av ørkenmomenter, et motorveiskilt og en smeltet tredemølle i aluminium. Installasjonen vitner om kunstnerens tolkning av økologisk myteskapning.

DSF0820

Foto: Vegard Kleven

DSF0866 HDR

Foto: Vegard Kleven

DSF0782

Foto: Vegard Kleven

Utstillingen innledes og avsluttes av et lydverk, komponert og produsert under ledelse av elektronika-artist og produsent Samson. Lydverket møter de besøkende allerede i skogen på vei inn til The Twist, før det leder dem inn i utstillingslokalet og følger dem på vei ut. Det 40 minutter lange eksperimentelle verket henter inspirasjon fra blant annet norsk folkekultur og omgivelsene rundt museet. Stykket kombinerer en rekke forskjellige musikkstiler – spirituell jazz, kosmisk pop, tale, ambient og lyder – fremført av en internasjonal gruppe musikere som, blant andre, består av Nils Bech, Clémentine Billy, Chouf, Daniel Clarke, Carel Cléril, John D’Earth, Julian Garcia, Robby Sinclair, Anna Majidson, Tez og Audun Waage.

Hør lydverket her

I det kunsten presenteres både inne og utenfor The Twist skapes en relasjon hvor byggets hypermoderne arkitektur, med dens beliggenhet midt i naturen, selv blir et eksempel på kontrasten, men også den uløselige tilknytningen, mellom menneskeheten og naturen.

Martha Kirszenbaum er kurator og forfatter basert i Paris og Los Angeles. Hun var kurator for den franske paviljongen på den 58. Venezia-biennalen. Tidligere var hun grunnlegger, direktør og kurator for Farenheit i Los Angeles, og har hatt stillinger ved blant annet MoMA i New York, Centre Georges Pompidou i Paris og New Museum i New York.

Kunstnerliste:

Pierre Huyghe (FR / CL)

Laure Prouvost (FR /BE)

Cécile B. Evans (US / UK)

Max Hooper Schneider (USA)

Sandra Mujinga (NO)

Olivia Erlanger (USA)

Ane Graff (NO)

Soundscape by Samson (FR)

DSF1420 1

Sandra Mujinga, Coiling. Foto: Vegard Kleven.

DSF0725

Olivia Erlanger, Pergusa (Dark Violet) and Pergusa (Lime & Lavender). Foto: Vegard Kleven.

DSF1018

Ane Graff, The Goblets (Soil Edition). Foto: Vegard Kleven.