Tidligere utstilling

Rockens Ikoner - fra Stones til Winehouse

22. mai – 09. oktober 2015

Utstillingen i sesongen 2015, «Rockens Ikoner – fra Stones til Winehouse», presenterte 50 år med fotografier fra rockens verden, av fotografene Bent Rej og Søren Solkær.

Gjennom årene har begge fotografene hatt unik tilgang til verdens største musikere, som The Rolling Stones, The Beatles, Bob Dylan og The Who. De har begge vært med på å løfte musikkfotografiet til et nytt nivå, hvor ikke bare musikeren på scenen er avbildet, men personen bak stjernestøvet.

I dag er fotografen med på å skape og underbygge kunstnerens image gjennom iscenesettelsen. Man kan sammenligne utviklingen av fotografiene av rockemusikere med utviklingen av private fotografier, hvor private bilder har flyttet seg fra dokumentasjon av begivenheter til iscenesettelser, som vi poster på Facebook.

Bent Rej har vært aktiv fotograf siden 1960-tallet, og Søren Solkær startet på 1990-tallet. Utstillingen viser Rej og Solkær sine imponerende arbeider med musikkfotografier som medie.