Copyright laurianghinitoiu kistefosmuseum 8 of 17 0999

The Twist ligger på Jevnaker om lag en time nord for Oslo. Foto: Laurian Ghinitoiu

Om Kistefos

Kistefos er unik kulturdestinasjon, beliggende i vakre omgivelser på Jevnaker. Kistefos er bygd på det tidligere fabrikkområdet til Kistefos Træsliperi AS og består i dag av en imponerende skulpturpark med 52 skulpturer, to kunstgallerier med skiftende utstillinger, samt et industrimuseum. Det nye signaturbygget The Twist har høstet en rekke priser og nominasjoner for sitt spektakulære design. I 2020 ble Kistefos omtalt som en «must-see cultural destination» av The New York Times.

The Twist

The Twist er et galleri, en bro og en skulptur i seg selv. Bygget er tegnet av de danske arkitektene i BIG - Bjarke Ingels Group og er et helt unikt utstillingslokale med varierte lyskilder og utsikt over Randselva. Galleriet vrir deg på midten i en skulpturell form og formelig svever i et 60 meter langt spenn. The Twist har vakt stor internasjonal oppmerksomhet har mottatt en rekke priser og nominasjoner for sitt unike design, blant annet prisen for "Beste Arkitektur" under Leading Culture Destinations Award, og "Årets museum internasjonalt 2019" av Designboom.

Copyright laurianghinitoiu kistefosmuseum 2 of 17 0064

The Twist har blant annet blitt kåret til årets flotteste museum og en "must see" destinasjon. Foto: Laurian Ghinitoiu.

Copyright laurianghinitoiu kistefosmuseum 14 of 17 7622

The Twist, insiden. Foto: Laurian Ghinitoiu.

Skulpturparken

Hvert år utvides skulpturparken med én eller flere skulpturer og inneholder i dag 52 skulpturer av markante samtidskunstnere som blant annet Yayoi Kusama, Fernando Botero, Claes Olenburg, Tony Cragg, Olafur Eliasson og Anish Kapoor. Mange av skulpturene er laget spesielt for Kistefos og er direkte inspirert av området, naturen og historien på Kistefos. Verkene spenner seg fra det monumentale til det unnselige, det dypsindige til det lekne. Skulpturene endrer seg i takt med været og sesongen og gjør at et besøk til skulpturparken er en opplevelse året rundt.

Kistefos EA Nico Wideberg Tid 0009

Tid av Nico Widerberg ble avduket 1995. Foto: Einar Aslaksen.

Kistefos EA Petroc Sesti Energy Matter Space Time 0009

Energy-Matter-Space-Time av Petroc Sesti. Foto: Einar Aslaksen.

44944703 10156199251584191 2182114931380322304 n

Kvinnetorso av Fernando Botero. Foto: Kistefos.

Kunst

Hvert år byr Kistefos på nye kunstutstillinger med anerkjente nasjonale og internasjonale kunstnere i våre to gallerier – The Twist og Nybruket Galleri.

Nybruket Galleri ligger i en av de gamle fabrikkbygningene til A/S Kistefos Træsliperi. Den industrielle arven er bevart og skaper en flott ramme for kunsten.

277 kistefos IMG 8560

Fra utstillingen Reflection av Jeppe Hein, som ble vist i Nybruket Gallery i 2016. Foto: Frédéric Boudin.

The Twist opening BAW 125

Performance fra åpningsutstillingen i The Twist 2019 -Hodgkin and Creed - Inside Out. Foto: Benjamin Ward.

Kistefos EA Hodgkin and Creed 11338

Fra åpningsutstillingen i The Twist - Hodgkin and Creed - Inside Out. Foto: Einar Aslaksen.

Industri

Kistefos slik vi kjenner det i dag ble etablert i 1996 av den norske forretningsmannen og kunstsamleren Christen Sveaas. Christen er barnebarn av Anders Sveaas som i sin tid grunnla Kistefos Træsliberi AS, et selskap som produserte tremasse på Kistefos fra 1889 til midten av 1950-tallet. Maskinene og bygningene er bevart og skaper i dag en "levende fabrikk" for de besøkende på Kistefos.

Industrihistorien går igjen som en rød tråd gjennom hele parken, og er uløselig knyttet til Kistefos’ historie. Randselva bukter seg gjennom hele området og var i sin tid selve grunnlaget for industridriften. I dag fremstår elva som en vakker og beroligende signatur, og flere av skulpturene i parken har hentet inspirasjon fra nettopp vannet og industrihistorien.

Industri screenshot

Fra installasjonen Movimenti della Memoria av Fabrizio Plessi. Foto: Einar Aslaksen.

Sesong - utenom sesong

I sesongens åpningstider er alle fasiliteter åpne. Du kan besøke våre to kunstutstillinger i The Twist og Nybruket, og lære om industrihistorien på Kistefos i Industrimuseet. Midt i parken finner du vår koselige museumsbutikk og serveringsutsalg med lokalprodusert mat fra Øvre Kjekshus Gård. Vi har også klatrepark og andre aktiviteter for de minste.

Skulpturparken kan besøkes hele året og er vakker uansett når du ønsker å ta turen. Merk at skulpturene som inneholder vann vil være slått av på vinterstid.

Velkommen til Kistefos!

Thetwist 1

The Twist i vinterdrakt. Foto: Kim Erlandsen.

IMG E0283 1

All of Nature Flows Through Us av Marc Quinn. Foto: Per Martin Nordlie.

Kistefoss vinter 2019 033

Detalj fra skulpturen Bent of Mind av Tony Cragg. Foto: Per Martin Nordlie.