Pop-up konsert i The Twist!

23. oktober 2023

I anledning sesongavslutningen 2023, søndag 29. oktober, har vi gleden av å invitere til pop-up konsert i The Twist med fiolinist Christopher Tun Andersen.

Christopher Tun Andersen H5 A3463 3

Christopher Tun Andersen. Foto: ASAF.

I tidsrommet fra kl. 12.00 - 15.00 vil du få oppleve virtuose tolkninger av tidløse klassiske mesterverk fra komponistene Paganini, Moszkowski og Ole Bull. Hver pop-up vil vare i om lag 12 - 15 minutter.

Det ligger an til et vakkert møte mellom musikk og skulptur når de klassiske tonene fyller utstillingsrommet.

Christopher spiller på en fiolin bygget av G. B. Guadagnini, Milano 1753, utlånt av Anders Sveaas` Almennyttige Fond.

Helgen 28. - 29. oktober er også ALLER siste mulighet til å se årets utstilling - Tony Cragg - Tony Cragg - MATERIAL IN MIND.

Dette vil du ikke gå glipp av!

Om Christopher Tun Andersen

15 år gammel debuterte han med St. Petersburgs Statlige Symfoniorkester under ledelse av dir. Alexander Kantorov. Siden den gang har han spilt med dette orkestret i St. Petersburgs legendariske konsertsaler og framført fiolinkonserter av Mendelssohn, Tchaikovsky og Brahms.

Christopher har gjort sine master- og profesjonelle studier hos Pinchas Zukerman (Pinchas Zukerman Performance Program) ved Manhattan School of Music, en av verdens fremste musikkutdanningsinstitusjoner.

Christopher er prisvinnende deltaker i flere internasjonale fiolinkonkurranser, bl.a. XV International Tchaikovsky Competition i Moskva i 2015. Han har vunnet 2. pris i den Internasjonale fiolinkonkurransen i Wörthersee Østerrike i 2007, 1. pris i den største nasjonale fiolinkonkurranse i Tyskland «Jugend Musiziert» det samme året og Heifetz prisen i IV International Jascha Heifetz Violin Competition i 2013. I året 2020 fikk han 1. pris i Serguei Azizian fiolinkonkurranse i København.

Christopher har også vært solist med internasjonale orkestre slik som Berliner Symfoniker i Berlin filharmonien, Glinka Capella i St.Petersburg, Bergens Filharmoniske Orkester, Moskva Kammerorkester, Minsk Statlige Kammerorkester, Trondheim Symfoniorkester og Kringkastingsorkesteret.

25. august 2021 hadde Christopher sin debutkonsert i København med følgende uttalelse: «Stort instrumentalt overskudd, virtuositet, og lysende fiolintone».

Han har deltatt flere ganger på Oslo Kammermusikkfestival, og spilt kammermusikk med bl.a. Arve Tellefsen og Pinchas Zukerman. I 2021 urfremførte han hele «Bulls’hit» av O.A.Thommessen, med meget god kritikk i Ballade.

I 2022 gjorde Christopher den første CD innspillingen av Ole Hjellemo sin fiolinkonsert og caprice noensinne.