Slik blir kunståret 2024 på Kistefos

15. desember 2023

Kistefos har gleden av å kunngjøre neste års kunstneriske program, samt sesongåpning 4. mai.

The Twist Kistefos Museum Photo Maria Sandvik

Kunstnerisk program 2024:

Hurvin Anderson

Salon Paintings

04. mai - 13. oktober

The Twist

Kistefos har gleden av å annonsere den første soloutstillingen i Norge med malerier og tegninger av den anerkjente britiske kunstneren Hurvin Anderson. Utstillingen fokuserer på Andersons bejublede Barbershop-serie som en linse vi kan bruke for å betrakte Andersons praksis som helhet og den enestående fornemmelsen han har for historie, minne og sted.

Hurvin Anderson er en britisk maler med familiebakgrunn fra Jamaica; foreldrene hans tilhører Windrush-generasjonen, som kom til Storbritannia fra Karibien i perioden fra sent i 1940-årene til midten av 1960-årene. Anderson er utdannet ved Wimbledon School of Art og The Royal College of Art, London; blant anerkjennelsene han har høstet, er en nominasjon til Turner-prisen i 2017. I sine malerier utforsker Anderson skjæringspunktene mellom sted, identitet, fellesskap og kultur. Verkene avbilder menneskeskapte landskaper som bærer spor av kunstnerens opphav, og de navigerer gjennom ulike sinnstilstander som avspeiler sammenvevde historier og det komplekse ved det tverrkulturelle.

Hurvin Anderson: Salon Paintings
inngår i en Europa-turne i samarbeid med visningsstedene The Hepworth Wakefield og Hastings Contemporary i Storbritannia, der utstillingen har fått fem stjerner og strålende anmeldelser i avisene The Telegraph og Guardian.

2009 HA TDA00891 Afrosheen ph Catherine Wharfe

Hurvin Anderson, Afrosheen, 2009. © Hurvin Anderson. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren, Christen Sveaas’ Kunstsamling og Thomas Dane Gallery. Foto: Thierry Bal.

Tatiana Trouvé

Avdukes 4. mai

Tresliperiet

Kistefos vil presentere en ny, stedsspesifikk skulptur Tatiana Trouvé i det historiske Tresliperiet. Skulpturen er del av Trouvés Guardians-serie, som forestiller utvalgte objekter plassert på en stol. Hver Guardian symboliserer en fiktiv person, eller snarere et fantom, som vokter ulike steder og livsformer. Guardians er idébeskyttere som kan knyttes til politiske, økologiske, antropologiske og historiske utfordringer. De bringer liv til historier og kunnskap som kan ha vært marginalisert. Men fremfor alt beskytter de andre kunstverk, og er laget for å eksistere i samspill og i dialog med dem.

Denne skulpturen er laget med utgangspunkt i Kistefos, både stedets plante- og dyreliv, dets industrielle historie og menneskene som har preget det.

Trouvé er født i 1968 i Italia, og bor i Paris. I 2007 ble hun tildelt Marcel Duchamp-prisen, Frankrikes mest prestisjetunge pris innenfor samtidskunst. Hun har hatt soloutstillinger på blant annet Centre Georges Pompidou, Paris; Palais de Tokyo, Paris; Villa Medici, Roma; MAMCO, Genève; Kunsthalle Nürnberg, Nuremberg og Schinkel Pavillon, Berlin. Hun representeres av Gagosian.

Design uten navn 7

Tatiana Trouvé. Foto: Hélène Pambrun.

Pippilotti Rist

13. juni - 13. oktober

Nybruket Galleri, 1 etg.

I Nybruket vil det vises en altoppslukende flerkanals videoinstallasjon av den anerkjente sveitsiske kunstneren Pipilotti Rist (f. 1962), en pionér innen video-og installasjonskunst. Pipilotti Rist har utviklet et unikt visuelt språk og installasjonene hennes oppleves som fargedusjer av levende digitale farger. Utstillingen tilbyr publikum et dynamisk skifte fra verden utenfor galleridørene med sitt ekspressive og super-sensoriske uttrykk.

Pipilotti placeholder

Pipilotti Rist Lungenflügel 2009, installasjonsbilde Tate Modern © Gjengitt med tillatelse av kunstneren, Hauser & Wirth og Luhring Augustine.

"Springbrett"

Nybruket 2. etg

"Springbrett" er et treårig prosjekt hvor unge kuratorer inviteres til å utvikle et utstillingskonsept i samarbeid med Kistefos Museum. Utstillingene vil vises i Nybruket Galleri i sesongene 2024 – 2026. Gjennom en Open Call inviteres unge kuratorer til å sende inn sitt utstillingskonsept med utgangspunkt i samlingen til Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Kuratorene vil bli valgt ut av en jury bestående av profesjonelle innen kunstfeltet. Utstillingene vil danne grunnlaget for et spennende og dynamisk formidlingsprogram, som tar sikte på å tiltrekke seg et ungt museumspublikum.

"Springbrett" har som mål å heve kompetansen til unge kuratorer, kunstnere, samt tilby verdifull museumserfaring på internasjonalt nivå. Prosjektet har mottatt en støtte på 3 millioner fra Sparebankstiftelsen DNB.

02 springbrett24 launch web landscape