Carol Bove

Carol Bove portrett. Bove sitter i verksteded sitt omgitt av bente jernmaterialer.

Carol Bove, 2019. Foto: Jason Schmidt. Gjengitt med tillatelse av kunstneren og David Zwirner.

Amerikanske Carol Bove (f. 1971) har laget et monumentalt, stedsspesifikt verk til Kistefos. Verket er tro mot hennes stil og uttrykk, og skapt i hennes foretrukne materiale de seneste årene: stål.

Bove jobber med kombinasjonen av funne gjenstander, deriblant gammelt stål som hun finner på skraphauger, og masseprodusert, prefabrikkert stål som er møysommelig bearbeidet. Resultatet er store, taktile verk som oppleves både rå og skjøre på samme tid.

Sculpture’s Woman of Steel

The New York Times, 04.11.2016.

Kunstnerisk er Bove del av en generasjon inspirert av Bernar Venet (f. 1941), Anthony Caro (1924-2013), Richard Serra (f. 1938) og John Chamberlain (1927-2011) – eldre herrer som arbeidet og arbeider med tunge, monumentale skulpturer – tradisjonelt sett en mannsdominert uttrykksform. Den ekspresjonistiske fremgangsmåten er imidlertid hennes helt egne: Bove plasserer materialene i sentrum og lar dem snakke for seg selv. Hun benytter seg ikke av forberedende skisser, selv de store skulpturene blir til på spontant og improvisert vis, ved hjelp av løftekraner og hydraulikk.

Bove er født i Sveits og oppvokst i Berkeley, California. Hun er utdannet ved New York University og har hatt soloutstillinger på bl.a. Kunsthalle Zürich, Palais de Tokyo i Paris, og Institute of Contemporary Art i Boston. I 2017 representerte hun Sveits på Venezia-biennalen. Bove er for tiden representert på The Metropolitan Museum of Art i New york med fire skulpturer for The Facade Comission.