Kommende utstilling

Hurvin Anderson: Salon Paintings

04. mai – 13. oktober 2024

I samarbeid med

Kistefos har gleden av å annonsere den første soloutstillingen i Norge med malerier og tegninger av den anerkjente britiske kunstneren Hurvin Anderson. Utstillingen fokuserer på Andersons bejublede Barbershop-serie som en linse vi kan bruke for å betrakte Andersons praksis som helhet og den enestående fornemmelsen han har for historie, minne og sted.

2009 HA TDA00891 Afrosheen ph Catherine Wharfe

Hurvin Anderson, Afrosheen, 2009. © Hurvin Anderson. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren, Christen Sveaas’ Kunstsamling og Thomas Dane Gallery. Foto: Thierry Bal.

Hurvin Anderson er en britisk maler med familiebakgrunn fra Jamaica; foreldrene hans tilhører Windrush-generasjonen, som kom til Storbritannia fra Karibien i perioden fra sent i 1940-årene til midten av 1960-årene. Anderson er utdannet ved Wimbledon School of Art og The Royal College of Art, London; blant anerkjennelsene han har høstet, er en nominasjon til Turner-prisen i 2017. I sine malerier utforsker Anderson skjæringspunktene mellom sted, identitet, fellesskap og kultur. Verkene avbilder menneskeskapte landskaper som bærer spor av kunstnerens opphav, og de navigerer gjennom ulike sinnstilstander som avspeiler sammenvevde historier og det komplekse ved det tverrkulturelle.

Hurvin Anderson: Salon Paintings inngår i en Europa-turne i samarbeid med visningsstedene The Hepworth Wakefield og Hastings Contemporary i Storbritannia, der utstillingen har fått fem stjerner og strålende anmeldelser i avisene The Telegraph og Guardian:

"The Hepworth Wakefield’s show of Anderson’s thoughtful, sophisticated works confirms him as one of Britain’s finest living painters""The Hepworth Wakefields utstilling av Andersons tenksomme, sofistikerte verker bekrefter posisjonen hans som en av Storbritannias beste nålevende malere." ★★★★★

Telegraph

"The opportunity to see the evolution of Anderson’s exploration of the barbershop setting in one space is exceptional""Det er eksepsjonelt å kunne se i ett og samme rom hvordan Andersons utforskning av barbersalongens miljø har utviklet seg." ★★★★★

Guardian

Første gang Hurvin Anderson malte en barbersalong i Birmingham, var i 2006. I mer enn 15 år har Anderson stadig vendt tilbake til barbersalongen for å eksperimentere med grunnleggende anliggender i moderne maleri og samtidsmaleri, så som spenningen mellom det abstrakte og det figurative, og de kunstneriske mulighetene som ligger i maleriet når det gjelder å fange minner og erfaringer. Ved å dekonstruere og gjenskape scenen med objekter hentet fra fotodokumentasjon, utforsker Anderson gjenklangen av et bilde og stiller spørsmål om det å se, historie, autentisitet og hva som kjennetegner diasporaerfaringer.

Andersons studiotegninger og skisser er flettet inn gjennom utstillingen, og avslører at barbersalongen som materiale har bestått gjennom kunstnerens mange eksperimenter de siste 15 årene. Utstillingen gir den mest omfattende fremstillingen av Barbershop-serien fra det aller første verket som ble laget i 2006 til de nyeste maleriene, som avslutter serien: Skiffle (2023) og Shear Cut (2023).

Utstillingen inkluderer verker fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse og Christen Sveaas’ Kunstsamling, så vel som noen av de mest politiske arbeidene i denne serien: Is it OK to be Black? (2015) var et bestillingsverk til 70-årsjubileet for British Arts Council Collection i samarbeid med New Art Exchange i Nottingham og Thomas Dane Gallery. Verket avbilder sentrale skikkelser fra borgerrettighetsbevegelsen som Martin Luther King og Malcolm X, som gjennom sin arv av ideer og tankegods fortsatt er viktige i dagens samfunn. Tittelen tar utgangspunkt i en feilhørt fortolkning av det typiske spørsmålet i barber- og frisørsalonger: “Is it OK at the back?” (“Ser det bra ut i nakken?”) og fremhever barbersalongens underliggende sosiale kontekst som et rom for det svarte fellesskapet.

Hurvin Anderson sier dette om utstillingen: “Jeg ser frem til å vise de siste verkene i Barbershop-serien som del av denne utstillingen. Barbersalongen er et tema jeg har vendt tilbake til gjennom hele karrieren, et sted som var et tilknytningspunkt til karibisk kultur. Ved å gjenta motivet, dekonstruere det og sette det sammen igjen, har serien også blitt en meditativ utforskning av det å male i seg selv.” Hurvin Anderson er en av de mest facinerende malerne i dagens Storbritannia. Arbeidene hans forener det visuelt slående med det poetisk gripende; de fanger øyeblikk av erfaring og stiller spørsmål om minne og identitet gjennom Andersons unike prosess for å skape bilder.

OM THE HEPWORTH WAKEFIELD

The Hepworth Wakefield er tegnet av anerkjente David Chipperfield Architects, og ligger ved den historiske sjølinjen til Wakefield med utsikt over elven Calder og hageanlegget som er tegnet av Tom Stuart-Smith. Galleriet er oppkalt etter Barbara Hepworth, en av 1900-tallets viktigste kunstnere, født og oppvokst i Wakefield. Her presenteres store utstillinger av den beste moderne kunsten og samtidskunsten internasjonalt. Galleriet huser også Wakefields stadig voksende kunstsamling – en inspirerende ressurs som omfatter enestående verker fra moderne britiske kunstnere og fra samtidskunstfeltet. Galleriet driver formidlingsprogrammer som gir inspirerende og kreative læringsmuligheter til skoler, familier og lokalsamfunn, og har dessuten et engasjerende arrangementsprogram med workshoper, kunstnersamtaler, jevnlige kunstmesser og markeder.

hepworthwakefield.org

OM HASTINGS CONTEMPORARY

Hastings Contemporary løfter frem moderne kunst og samtidskunst. Gjennom et ambisiøst program av skiftende utstillinger presenteres arbeid fra toneangivende moderne britiske kunstnere, internasjonalt anerkjente kunstnere og nye kunstnerpraksiser som er under etablering, ofte i form av Kunsthalle-lignende fremvisningspunkter spredt ut gjennom bygningen. Galleriet har bygget opp et renomme for sitt fokus på maleriet. Nyskapende programarbeid, partnerskap og samarbeid bidrar til galleriets dedikerte arbeid med formidling, læring og deltakelse. Den prisbelønte bygningen ligger på stranden som historisk har vært knutepunkt for fiskeri, mellom garnnaustene og annen infrastruktur for fiskeflåten.

hastingscontemporary.org