Pågående utstilling

Pipilotti Rist - (y)our lungs sound in an infinite forest

14. juni – 13. oktober 2024

I Nybruket vil det vises en altoppslukende flerkanals videoinstallasjon av den anerkjente sveitsiske kunstneren Pipilotti Rist (f. 1962), en pionér innen video-og installasjonskunst.

Pipilotti Rist

Pipilotti Rist ble født i 1962 i Grabs, som ligger i den sveitsiske Rhindalen ved grensen til Østerrike. Hun har vært en sentral skikkelse på den internasjonale kunstscenen siden midten av 1980-årene. Gjennom store videoprojeksjoner og digital manipulering har hun utviklet installasjoner som omslutter betrakteren og får liv fra langsomme, kjærtegnende regnskyll av klare fargetoner.

For Rist er det å vise sårbarhet et tegn på styrke som hun henter inspirasjon fra. Med sine eiendommelige og overdådige opptak av naturen (som mennesket tilhører i egenskap av å være et dyr), og med sin undersøkende redigering, søker Rist å rettferdiggjøre den privilegerte posisjonen vi er født inn i bare ved å være mennesker. Hennes installasjoner og utstillingskonsepter er ekspansive, og i sinnet, sansene og kroppen finner hun muligheter for endeløse oppdagelser og poetisk oppfinnsomhet.

Lobe Of The Lung

I dette verket møter vi Pepperminta, en rødhåret kvinne, som reiser over land og vann. Hun er for det meste avkledd, for å representere et menneske uten tilknytning til tid, klasse eller sted. Kroppen hennes er forstørret og mangedoblet, mens en gris, epler, tulipaner og jordbær fremstår som forvrengte og gigantiske.

Når Pepperminta beveger seg gjennom vannet, blander menstruasjonsblodet hennes seg med havet. Dette kan leses som symbol på hennes ønske om å være ett med naturen. Rist har sagt: «Jeg synes enhver jente skal rope av glede første gang hun får mensen, fordi det er et symbol på skaperkraft, på liv. Blod, vårt livsblod.»

Rists miljøer visker ut grensene mellom den virkelige og den virtuelle verden. Når vi blir dratt inn i de drømmeaktige rommene og bildene med sitt iøynefallende larger-than-life-preg, kan vi føle oss hensatt til et annet univers. Det er ingen dialog vi kan følge med på, bare et psykedelisk lydspor av Anders Guggisberg og Roland Widmer – to av kunstnerens mangeårige samarbeidspartnere.

Lobe Of The Lung

BIO

Siden 1984 har Rist hatt utallige separat- og gruppeutstillinger og videovisninger over hele verden. Hennes seneste separatutstillinger er «Electric Idyll» på Fire Station, Doha (2024), «Behind Your Eyelid» på Tai Kwun, Hong Kong (2022), «Big Heartedness, Be My Neighbor» på The Geffen Contemporary, MOCA, Museum of Contemporary Art, Los Angeles (2021–2022), «Your Eye Is My Island» på MoMAK, The National Museum of Modern Art Kyoto og ART TOWER MITO (2021) og «Åbn min Lysning. Open my Glade» på Louisiana Museum for Moderne Kunst, Humlebæk i Danmark (2019).

356978419 highres Keystone Anthony Anex

Pipilotti Rist. Foto: Keystone Anthony Anex