Pop-up operakonsert

5. juni 2023

Velkommen til pop-up operakonsert på Kistefos! Søndag 11. juni klokken 13.00 er det duket for konsert på Kistefos i regi av Operafest Røykenvik. Denne dagen får du altså en ekstra opplevelse inkludert i din inngangsbillett.

Design uten navn 10

Operafest Røykenvik er en årlig festival for opera og vokal kunst på internasjonalt nivå. Kistefos er Operafestens siste stoppested i 2023. Vi håper mange vil ta turen for en storslått musikalsk og kunstnerisk opplevelse. Inngangsbilletter kan forhåndsbestilles her, via lenken under eller kjøpes ved en av inngangene ved ankomst.

Konserten holdes ved vannskulpturen Veien til stillhet hvor tenor Tuomas Katajala og sopran Eli Kristin Hanssveen, sammen med fiolinist Catharina Chen og pianist Dorina Komani, serverer de vakreste operaarier til Kistefos´ gjester.

DSCF1565 2

Billetten gir deg tilgang til hele Kistefos inkludert dagens pop-up konsert. Kistefos er et stort område så alle kommer inn.

Om sangerne

Sopran Eli Kristin Hansveen er kjent for sin unike gullstemme, sitt brede musikalske spenn, sine sterke og ledende kvinneroller og sitt brennende engasjement for opera som kunstform. Hun er en av få norske vokale kunstnere som er like komfortabel med å stå på scenen som Nattens Dronning i Tryllefløyten som å synge «Queen of the Night» av Whitney Houston – med stor suksess. Hun har gitt ut seks plater, vært med i programmet Stjernekamp på NRK og var den første sangeren som vant Tom Wilhelmsen Opera og Ballettpris i 2009.

Den kanadiske bass-barytonen Daniel Okulich hadde sitt store gjennombrudd på Broadway i 2002 med La Boheme, og året etter mottok han Ovation Award for beste ensemble opptreden for denne rollen. Han har en helt unik stemme og magnetiske tilstedeværelse på scenen. Daniel er verdenskjent for tolkninger roller av Mozarts musikk, blant annet Don Giovanni, Figaro og Almaviva. Han har opptrådt på operascener over hele verden, og vunnet flere priser og mottatt en rekker utmerkelser over hele verden. Vi er enormt glade for at Daniel tar turen til Hadeland og Operafest!

Tenor Tuomas Katajala er en av de mest allsidige og ettertraktede skandinaviske tenorene i dag, og gjør en strålende karriere innen opera, så vel som innen oratorie og lieder. Etter scenedebuten i 2006 på Savonlinna Operafestival, hvor han sang Tamino i Tryllefløyten, var veien kort til Den Finske Nasjonaloperaen. Der var han fast solist 2009-2014 og sang roller som Count Almaviva, Don Ramiro, Nemorino, Ernesto, Tamino og Don Ottavio. I 2017 hadde han sin debut på London Royal Opera House og har de senere årene har sunget i operahusene Bolshoi Teater, Opéra National du Rhin, Strasbourg og Roma.