Avduket 2021

“A DEADLY SLUMBER OF ALL FORCES”
av Ida Ekblad

A DEADLY SLUMBER OF ALL FORCES av Ida Ekblad. Foto: Vegard Kleven.

A DEADLY SLUMBER OF ALL FORCES

• Avduket 2021
  • Material(er) Bronse, maling, rustfritt stål
  • Dimensjoner 7.03 m x 10.1 m x 5 m
  • Kunstner Ida Ekblad
  • Hvor Vis i kart

Ida Ekblad’s monumentale skulptur, A DEADLY SLUMBER OF ALL FORCES er malt for hånd og den største og viktigste skulpturen av kunstneren til nå.

Ekblads skulptur er en fascinerende hybrid av hennes kunstneriske utrykk, og er en skulpturell collage laget av fragmenter fra hennes egne malerier. Slik skaper Ekblad en fengslende visuell opplevelse med dynamiske, skiftende perspektiver, som leder tankene til legendariske skulpturer som Picassos Bust of Sylvette på Bleeker Street i New York, Dubuffets Monument with Standing Beast i Chicago eller Lichtensteins Brushstroke skulpturer. Ekblads abstrakte komposisjon og mesterlige fargebruk gir betrakteren ubegrensede muligheter til å knytte egne følelser og minner til verket.

The mind is inhabited with trillions of pieces and here is where my source material naturally derives from or is being molded; I chop it and pitch it and move it about, turn it inside out, block print it and roll it up. Although it could be old moldy memories or references, I search for a ‘futurism’ of it all. Whether clogged up of dystopian Philip K Dick-esque nightmares or very sweet, sad post-rave after-glow introspective moods. I hope, like William Wordsworth, that my future mind 'Shall be a mansion for all lovely forms'.

Ida Ekblad
DSF3172 HDR

Foto: Vegard Kleven.

DSF3296 HDR

Foto: Vegard Kleven.

DSF3222

Photo: Vegard Kleven.

Strukturelt består kunstverket av fire deler satt sammen ved hjelp av kubistisk metode. Den puslespill-lignende sammensetningen av elementene er skissert i flate overflater, som ved utskjæringen av en collage. Ekblad revitaliserer teknikken og skaper flerfoldige perspektiver i en syntese av sinn og minne. Mens kubistene oftest de- og rekonstruerte et figurativt element, bruker Ekblad ofte bare abstrakte mønstre i komposisjonene sine, som de maritime blå og hvite Breton-stripene som brettes ut som sommerfuglvinger i skulpturens øverste element. Denne formen var hovedmotivet til et stort triptyk som ble inkludert i hennes fantastiske utstilling BLOOD OPTICS på Museo Tamayo i Mexico City i fjor. Sentralpanelet i triptyket A grain of sulphur in the blood (2018) viser den samme formen og er kjøpt inn av Nasjonalmuseet. I Ekblads skulptur blir imidlertid den blå og hvite formen, denne gangen liknende en blekkflekk av en Rorschach-test, snudd på hodet slik at solen kan kaste lyset gjennom de utskårne områdene som man finner i den øvre delen.

Gjennom en av åpningene peker en skarp grønn kant som tilhører det største elementet i skulpturen, som for det meste er farget i et rødt og hvitt rutemønster, hodet mot det tynne og høye tredje elementet i skulpturen. Denne delen minner med sine monokrome fargeblokker om et Mondrian-rutenett. På motsatt side gir det fjerde elementet skulpturen en annen perspektivvridning da den nesten forsvinner i tynne, bronsefargede linjer. Den snor seg perfekt i en horisontal diagonal rundt det største elementet, slik at dets distinkte hovedrutenett i mørkt og lysegrønt bare er synlig ovenfra og under. Derfor tilbyr dette stedsspesifikke verket, med sitt flerperspektiv og sterke vitalitet, en stadig overraskende visuell reise for betrakteren. Ekblad har selv ønsket seg plasseringen i nærheten av den nye museumsbygningen The Twist. Skulpturens organiske form og fargerike uttrykk er et flott tilskudd til stedet og vil live opp området hele året gjennom med sin dynamiske tilstedeværelse.

Kart over området

Naviger i kartet for å finne skulpturer, utstillingslokaler, museumsbutikk og kafé.