Avduket 2022

“Variants”
av Pierre Huyghe

Variants

  • Laget 2021
  • Avduket 2022
  • Material(er) Skannet skog, simulering i sanntid, genererte mutasjoner og lyder, intelligent kamera, klimasensorer, dyr, planter, mikro-organismer og materialiserte mutasjoner: syntetisk og biologisk materiale.
  • Kunstner Pierre Huyghe
  • Hvor Vis i kart

Kistefos er stolte av å introdusere Variants av den franske kunstneren Pierre Huyghe (f. 1962, Paris). Variants er verk nummer 50 i skulpturparken, og laget spesielt for Kistefos. Det er Huyghes største prosjekt til dags dato, og det mest ambisiøse verket i skulpturparken til nå.

Ola Pierre kistefos 5 0765

Variants befinner seg på en hittil utilgjengelig øy som fra tid til annen oversvømmes. Plasseringen er valgt av Huyghe selv og medfører en betydelig utvidelse av landskapet og Kistefos som helhet.

I en innledende fase har kunstneren tatt utgangspunkt i det som finnes på øya naturlig. En biolog har kartlagt artene, en landmåler har tatt presise mål, vannstand og vannføring har blitt studert, og steiner, planter, trær, insekter, dyr, søppel, lyder og lukter er grundig dokumentert og benyttet i kunstnerens videre arbeid.

Pierre kistefos 1 0179 MODIF

Sommeren 2021 ble øya skannet ved hjelp av point cloud-teknologi. 3D-modellen av øya danner utgangspunkt for en simulering som utspiller seg i sanntid på LED-skjermen helt ytterst på øya. Simuleringen styres av en kunstig intelligens i henhold til et eget sett med regler og føringer som skiller seg fra øyas naturlover.

Simuleringen påvirkes og informeres av det som foregår på øya gjennom klimasensorer, og skaper mutasjoner basert på denne informasjonen. Mutasjonene vil av og til forlate simuleringen og manifestere seg fysisk på øya. Plasseringen av de fysiske mutasjonene er gjort i direkte relasjon til stedet der de har oppstått i simuleringen. Dermed eksisterer det to miljøer, eller versjoner, av øya, som begge påvirker hverandre: et fysisk og et digitalt. Sammen utgjør de et multipolart vesen som rommer både selve øya, og det øya kunne være i en alternativ virkelighet.

Pierre Huyghe om verket:

Variants

2021 – pågående

Variants er en multipolar enhet som oppfatter, genererer og modifiserer. Det er en øy og samtidig hva denne øya kan være i en alternativ virkelighet.

Øya er analysert og skannet i detalj og danner utgangspunkt for en simulering i sanntid. De to miljøene, det fysiske og det digitale, er åpne for gjensidig påvirkning.

Et fiktivt narrativ definerer et sett med regler og føringer, spilt ut gjennom et kunstig nevralt nettverk som genererer uforutsigbare mutasjoner i simuleringen av det som befinner seg på øya av levende og ikke-levende: Lyder eller ting, trær, søppel, dyr eller mennesker.

Øya er analysert og skannet i detalj og danner utgangspunkt for en simulering i sanntid.

De to miljøene, det fysiske og det digitale, er åpne for gjensidig påvirkning.

Et fiktivt narrativ definerer et sett med regler og føringer, spilt ut gjennom et kunstig nevralt nettverk som genererer uforutsigbare mutasjoner i simuleringen av det som befinner seg på øya av levende og ikke-levende: Lyder eller ting, trær, søppel, dyr eller mennesker.

Alt som skjer på øya, alle tilfeldige, varierende påvirkninger av geokjemisk eller biologisk aktivitet, endrer mutasjonenes adferd fortløpende, og det tilbakevendende flomvannet gir næring til veksten. Intelligensene i øyas simulerte verden befinner seg i en uforløst tilstand av sympoiesis og konstant krisemodus. Av og til forlater mutasjonene simuleringen og manifesterer seg fysisk på øya, der de forblir eller faller fra, og slik smitter de øya med en mulig versjon av hva den kunne bli og påvirker den gradvis.

En sti baner vei gjennom landskapet, og leder frem til en skjerm der det simulerte miljøet styres av et selvstendig og alltid søkende øye, et vitne til øyas stadig skiftende natur. Med flommen oversvømmes øya og blir utilgjengelig. Men tilgjengelig eller oversvømt – det multipolare vesenet lever videre.

Screen

Production credits

Pierre Huyghe Studio

Anne Stenne, producer and curator

Sara Simon, producer, real-time simulation creative director

Assisted by Anne-Sophie Tisseyre, Elizabeth Burmann, Bernardita Pérez, Eduardo Pérez, Sofia Jiron, Jennifer Cohen

Real time simulation

Technical Direction, Real time System: Pixels Pixels
Technical Director: Ivaylo Getov
Lead Technical Artist: Shuruq Tramontini
Generative System Lead: Caco Peguero
Graphics Development: Nick Shelton

3D Modeling: Miwa Espinoza, Michelle Recio, Francisco Cangas Seiba, Alejandro Medina, Dirt Empire - 3D Design Studio (Nicholas Rubin - 3D Lead and Sculpting, Peter Panton - 3D Animation, Oliver Carr - 3D Modeling) Assistant 3D Modeling: Breanna Browning

Machine Learning and AI: Sarah Schwettmann

Sound Design: John Brumley, Gregorio Fontaine Correa

Sound database: Norwegian Institute for Nature Research, Carolyn Rosten and Sarab S. Sethi

Environmental Sensors: De Vinci Innovation Center

Model: Angelica Spejelkavik Sparre

3D Scanning, Pointcloud Visualisation and Engine:
Matt Shaw: Creative Director
Tom Brooks: Pointcloud Capture and Computational Design Lead
Jacques Pillet: Software Developer
Grey Greison: Pointcloud Capture Specialist
Emilia Clark: Production Manager



Physical milieu

3D Modeling and Production: Kunstgiesserei St-Gallen AG
Living: Amanda Falch
Beekeeper: Nanna Melland
Landscaping, planting: TNT, Villflor, Toppsopp
Architectural planning and realization: motorplan Architekten und Ingenieure, ELEMENTArkitekter AS
Engineering: Dipl.-Ing. Florian Kosche AS Norconsult
Construction and electricity: ITO Produksjon AS, Frya Grustak a/s, M. Carlsen & Sønn AS
Ground survey: Berntsen Plan & Oppmåling AS

Kart over området

Naviger i kartet for å finne skulpturer, utstillingslokaler, museumsbutikk og kafé.